پاشو لعنتی و انتخاب کن زندگی ایده آل خودت را

همه ما به نحو مشابه و یکسانی به این دنیا آمده ایم و زندگی خود را آغاز کرده ایم: برهنه و عریان، در حیرت و هراسان و با گیجی و ناآگاهی و شاید ندانسته و ناخواسته. اما این مسائل را فعلا رها کن و به حرف من گوش کن و آن اینکه بعد از ورود باشکوه تو به این دنیا (البته ممکن است از نظر تو باشکوه نباشد اما از نظر من، باشکوه ترین پدیده است)؛ تمام زندگی تو تا پایان عمر و لحظه مرگ و بدرود این جهان؛ محصول کامل و تمام عیار انتخاب های توست. انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب نوع شغل، انتخاب همسر، انتخاب نوع تفریحات، انتخاب موسیقی مورد علاقه، انتخاب مکانی برای سفر، انتخاب نوع لباس و در یک کلام؛ انتخاب نوع سبک زندگی تو در دستان تو و انتخاب توست که البته ممکن است تو را به اهداف و آرزوهایت برساند و یا اینکه تو را بفرستد به کهکشانی دور مملو از نارضایتی ها و سرخوردگی ها و افسردگی ها و روزمرگی ها.

در این باره فکر کن. یادت باشه که هر چیزی که الان در زندگی تو وجود داره و تو داری نشان و اثر آن را به وضوح و روشنی در زندگی خودت میبینی؛ به این دلیل وجود دارد که قبلا در مورد چرایی و چگونگی و لزوم وجود آن در زندگی خودت؛ تصمیم گرفته ای. انتخاب های تو، ریشه تمام دستاوردها و نتایج تو در زندگیست یعنی نتایج الان زندگی تو، ریشه عمیق و دقیق در نوع انتخاب تو در گذشته دارد پس اگر میخواهی از این به بعد زندگی خودت را باشکوه آغاز کنی؛ خودت را به یک هدف مقدس، هدفی که تو برای آن آفریده شده ای گره بزن؛ راحت تر بگم باید بری رسالت زندگی خودت را برای خودت پیدا کنی.

این مسئله مهم را خوب در نظر بگیر که هر کدام از انتخاب های تو، رفتار و کردار و منش و روش خاصی را به دنبال دارد که با تدریج و تداوم و مرور زمان، به یک عادت درونی در تو تبدیل می شود. بنابراین، اگر انتخابی متناسب با روحیه و علائق خودت نداشته باشی؛ دو راه بیشتر پیشه روی خودت نخواهی داشت: یا باید به عواقب و نتایج نامطلوب انتخاب خودت تن بدی و آنها را تحمل کنی و بسوزی و بسازی و حکم کنی به فراموشی و خاموشی تمام استعدادها و رؤیاهای خودت و یا اینکه با پذیرش این نکته بنیادین که مسئول این نتایج و عواقب، خود من هستم چون انتحاب خوبی نداشتم گام در راه زندگی نوینی بگذاری که با یک انتخاب مجدد اما این بار به سبک خودت و برای خودت و به افتخار خودت؛ آغاز میگردد.

این مسئله را هرگز فراموش نکن که اگر اصلا هیچ انتخابی نکنی و مانند یک موجود منقبض و منفعل در گوشه ای بیفتی؛ در واقع انتخاب کرده ای که دیگران برای تو انتخاب کنند و تو عروسک خیمه شب بازی خواسته ها و تمایلات و انتخاب های دیگران خواهی شد و زندگی را به سبک و سیاق آنان تجربه میکنی، زیرا اگر خودت برای زندگی خودت انتخابی نکنی؛ دیگران هستند که چرخ زندگی تو را می چرخانند و تو چاره ای جز چرخیدن و بهتر بگویم چریدن برای همان ها نخواهی داشت.

پس اگر بخواهم مطالبی را که برایت گفتم خلاصه و گزیده بگویم این است که در مرحله اول؛ تو انتخاب هایی میکنی و سپس در مرحله بعد؛ همین انتخاب هایت، تو را میسازند. این را به یاد داشته باش که هر انتخابی هر چند کوچک و بی اهمیت، مسیر زندگی تو را عوض خواهد کرد و در آهنگ کلی زندگی تو، تأثیر جدی خواهد داشت. اینکه به دانشگاه بروی یا نه، چه شغلی را برای کار انتخاب کنی، با چه کسی ازدواج کنی، برای تفریحات کجا بروی، به باشگاه ورزشی بروی یا نه، هر موسیقی ای را گوش کنی یا نه، تلویزیون تماشا کنی یا نه، یک تماس کاری دیگر بگیری یا کار را تمام کنی و به خانه بروی، به دیگری بگویی دوست دارم یا نه، همه این انتخاب ها در تغییر و تحول مسیر زندگی تو، سهم زیادی دارد و این انتخاب های توست که آهنگ حرکت و پیشرفت زندگی تو را می نوازد.

برای تو، معنای زندگی و زندگی معنادار را خواهانم

منوچهر خادمی

 


اگر مایلید که از مقالات و صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر شوید، فقط کافی است فرم زیر را پر کنید:

    2 دیدگاه

    1. وای خیلی خوبه سایتتون

      • خانه معنا گفت:

        سلام و عرض احترام جناب دکتر . لطف دارید شما
        (مدیریت سایت)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *