چرا بعضی ها خودشیفته و خودخواه هستند؟

آیا اطرافیان شما، افرادی هستند که خودشیفتگی دارند و انسان های از خود راضی و خودخواهی میباشند؟ آیا فکر میکنید خودتان نیز چنین فردی هستید؛ یعنی مدام دیگران به شما میگویند که چقدر خودخواه و از خود راضی بوده و شخصیتی خودشیفته دارید؟ آیا احساس میکنید که خودتان یا کسی که الان در زندگی شما را آزار میدهد، در دوران کودکی بسیار لوس و نازپرورده تربیت شده اید و بدون قرار دادن هیچگونه محدودیت واقع بینانه رشد کرده اید و یا اینکه بالعکس، والدین شما در دوران کودکی به هیچکدام از نیازها و خواسته های واقع بینانه شما پاسخی مثبت و درخور ندادند و با عقده حقارت و حسادت به سن اکنون خودتان رسیده اید؟ اگر چنین داستانی در زندگی شما و اطرافیان شما حاکم است، پیشنهاد میکنیم ویدئوی آموزشی این صفحه را تماشا کنید و هم اینکه با کلیک بر روی لینک زیر، فایل صوتی آموزشی (خودشیفته را بشناسیم) را گوش کنید.

دکتر منوچهر خادمی در این ویدئوی آموزشی؛ از میان ۱۲ تله زندگی، درباره تله استحقاق صحبت میکند. تله استحقاق درباره افرادی است که از عالم و آدم طلبکار بوده و اگر آنان در جایی باشند که همه چیز مطابق خواسته و میل آنها پیش نرود، عصبی شده و پرخاشگری میکنند. افرادی که تله استحقاق در وجود آنها فعال باشد، بسیار پرتوقع و کنترل گر بوده و میخواهند که دیگران مدام به آنها خدمت کنند و سرویس بدهند و همیشه سعی بر این دارند که ارضای نیازهای خودشان در اولویت اول باشد و توجهی به نیازهای دیگران ندارند و لذا از سوی دیگران متهم به از خود راضی و خودخواه بودن میشوند و اطرافیان آنها را سنگدل و بی رحم خطاب میکنند و این در حالی است که انتساب این القاب به این افراد، آنها را ناراحت و آزرده خاطر نمیکند.

دکتر خادمی معتقدند اگر کسی تله استحقاق داشته باشد، عموما فردی با او وارد رابطه عاطفی و زندگی مشترک میشود که خودش از تله های زندگی مانند تله شکست، تله اطاعت، تله بی ارزشی، تله محرومیت احساسی و عاطفی، تله بی اعتمادی و بدرفتاری و تله ترس از تنهایی (تله رهاشدگی) برخوردار است؛ چون این فرد عادت دارد که در رابطه، ضعیف و بی ارزش تلقی شود و دیگری که تله استحقاق دارد، او را به شدت مورد انتقاد و تحقیر و توهین قرار دهد. البته یادمان نرود که تله استحقاق باعث میشود که ما همیشه ریشه مشکلات، مسائل و گرفتاریهای زندگی خودمان را در دیگران و اطرافیان جستجو کنیم و ادعا کنیم که آنها هستند که نیاز به اصلاح و درمان دارند و خودمان را مبرای از هرگونه عیب و نقصی میدانیم. دکتر خادمی بر این نکته نیز تأکید دارند که اگر در خانواده ای زندگی میکنیم که تک فرزند یا ته تغاری یا تک جنسیتی هستیم، باید بسیار مراقب باشیم چون ما بیشتر در معرض افتادن در تله استحقاق هستیم!


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم،

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

8 دیدگاه

  1. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید مدتیه که من تو زندگی دچار سرد مزاجی شدم یکی از مهم ترین دلایلش هم اینه که همسر من یه شخصیت خودخواه و از خود راضی دارن وقتی مشکلی بینمون هست به هیچ عنوان کوتاه نمیاد و میگه تمام مشکلات از توه و تو برو خودتو درست کن یا اگه قبول کنه به ظاهر به گردن میگیره شما می تونید کمکم کنید ؟

    • خانه معنا گفت:

      سلام و درود
      سلامت باشید
      زندگی با افراد خودشیفته بسیار سخت و طاقت فرساست. باید اصولی را بدانید تا هم ایشان را متوجه مشکلش کنید و هم خودتان کمتر آسیب ببینید. منتهی اینجا این امکان وجود ندارد که بشود مفصلا برای شما توضیح داد که چه باید کرد و چه نباید کرد.
      برای حل این مساله باید حداقل یک جلسه مشاوره داشته باشید تا مفصل در مورد آن گفتگو کرد. به عنوان پیشنهاد میتوانید با دفتر تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره تلفنی رزرو بفرمایید تا در خدمت شما باشیم.
      شماره تماس دفتر
      ۲۸۴۲۹۰۶۰

      “پشتیبانی محتوایی سایت”

  2. دلآرام گفت:

    با سلام. دوست داشتم یه خاطره از خودشیفتگی خودم در گذشته بگم (که البته اکنون برطرف شده و روزگار آنرا برطرف کرده)؛ در دوران دانشجویی ام استاد به شدت سختگیری داشتیم، طوریکه راس ساعت ۸ وارد کلاس میشد و در را میبست و هیچکس پس از خودش را اجازه ورود به کلاس نمیداد، مخصوصا آقایون کلاس که با سرویس می آمدند و گاهی سرویس چند دقیقه ای با تاخیر میرسید (بخاطر ترافیک پیش بینی نشده ی تهران). اما دخترا خوابگاهشون در همان محوطه ی دانشکده بود (دانشکده ی توانبخشی دانشگاه ع پ ایران)، یه روز که با ایشون ۸ صبح کلاس داشتیم و من مشغول صبحانه خوردن بودم نتونستم از صبحانه ام زودتر دست بکشم تا سروقت به کلاس برسم، ۱۰ دقیقه ای با تاخیر وارد شدم و به روی خودم هم نیاوردم. استاد گفت دیر اومدید؟ گفتم آره صبحانه میخوردم. گفت: “بله، صبحانه میخوردید” و همین. و من نشستم و انگار نه انگار…
    الان میگم ای کاش همونجا با یه پس گردنی بیرونم میکرد که دفعه ی آخرم باشه خودشیفتگی (و البته صبحانه خوردن با آرامش😄).
    خلاصه به خاطر فعال بودن و ممتاز بودنم هیچوقت اساتید و معلمان مدرسه چیزی نمیگفتند و شاید همونا باعث تقویت خودشیفتگی در من شدند

    نتیجه اینکه؛ اگر استاد دانشگاهید گاهی لازمه که با دانشجویان حتی اگر ممتاز و فعال باشن سرسختانه و بدون انعطاف و قاطع برخورد کنید تا اگر خودشیفته اند زودتر درمان بشن😄

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض احترام
      البته این لزوما نشانه خودشیفتگی نیست. باید بررسی بیشتری بشود که چه بسا شما عزت نفس خوبی داشتید، چون قانونی که استاد در کلاس گذاشته بودند آنچنان هم عقلانی نبوده است! پیشنهاد میکنم نگاهی به دوره آموزشی تله استحقاق داشته باشید و تست آن را هم انجام بدهید، کمک بیشتری برای تشخیص به شما خواهد کرد.
      صفحه انجام تست تله استحقاق خدمت شما
      lish.ir/1lLG
      صفحه دوره آموزشی تله استحقاق خدمت شما
      lish.ir/1lLH

      سپاس از شما که نظرتان را با ما در میان گذاشتید.
      “پشتیبانی محتوایی سایت”

      • دلارام گفت:

        خیلی ممنون از راهنمایی شما. بله؛ مرز بین خودشیفتگی و عزت نفس خیلی باریکه، من که تشخیص نمیدم …

        • خانه معنا گفت:

          سلام مجدد
          خواهش میکنم
          برای شناخت تیپ شخصیت خودشیفته پیشنهاد میکنم صوت “خودشیفته را بشناسیم” را بشنوید
          lish.ir/1lMO

          “پشتیبانی محتوایی سایت”

          • دلارام گفت:

            ممنون از راهنمایی های مفید و ارزنده شما. راستش من قبلا؛ هم صوت ها رو کامل گوش کرده ام و هم تست تله ی استحقاق رو زده ام و هم محصول آموزشی تله ی استحقاق رو تهیه کرده ام و استفاده کردم و هم خیلی مطالب و آموزشها و محصولات دیگر سایت را. کلا سعی میکنم هیچی رو از قلم نندازم.
            همه عالی و فوق العاده بودن و خیلی لذت بردم و خیلی خوشحالم با چنین مباحث عمیق روانشناسی و خودشناسی آشنا شدم.
            چراکه سالیان دراز بدنبال خودشناسی بودم، اما طریق و روش آنرا نمیدانستم تا اینکه با سایت خانه ی معنا آشنا شدم و خداروشکر خیلی مفاهیم عمیقی در مورد خودم و زندگیم و علت و منشا همه ی دردها و غمها و ناراحتی ها و ضعف ها و شکست ها و عقب ماندگی از بعضی وجوه زندگی و… رو فهمیدم و دارم تلاش میکنم تا از این مرحله بخوبی و با موفقیت عبور کنم تا بقول دکتر بتوانم آن رویِ زندگی را ببینم، زندگی ای مملوء از آرااااااامش و زیبایی …
            از شما دوستان خانه ی معنا هم صمیمانه و از اعماق قلبم ممنون و متشکرم…

          • خانه معنا گفت:

            بسیار عالی. از همراهی شما با خانه معنا بسیار خوشحالیم. سلامت باشید و پایدار.

            “پشتیبانی سایت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *