چرا دنبال جلب رضایت و تأیید دیگرانیم؟

چرا خیلی از ما همیشه دنبال جلب رضایت و تایید دیگران هستیم و مدام نگرانیم که مبادا اطرافیان از دست ما ناراحت و دلخور شوند. همیشه از خودمان بخاطر دیگران میگذریم تا لبخند رضایت را در چهره آنان ببینیم. هیچوقت نخواستیم و نتوانستیم جلوی دیگران، ابراز وجود کنیم و نظر مخالف و عقیده فردی و ایده شخصی خودمان را براحتی بیان کنیم. با اینکه خودمان را مدام از درون میخوریم و سرزنش میکنیم که چرا برای بدست آوردن رضایت دیگران و خوشحال کردن آنها، انقدر تلاش میکنیم اما باز هم نمیتوانیم این رفتار و طرز فکر خودمان را کنار بگذاریم. واقعا دلیل این مسئله چیست

دکتر منوچهر خادمی در این ویدئوی آموزشی؛ از تله اطاعت صحبت میکند. تله اطاعت یکی از ۱۲ تله زندگی هست که باعث میشود ما مدام در زندگی به دنبال جلب رضایت و تأیید دیگران باشیم و برای اینکار، از انجام هرگونه گذشت، ایثار، فداکاری و نقش قربانی بازی کردن، دریغ نکنیم. کسی که تله زندگی اطاعت در وجود او فعال است، ساختار روح و روان او طوری برنامه ریزی میشود که مدام به دنبال حمایت و مراقبت افراطی از اطرافیان خودش بوده و اصلا متوجه بودن خویش نیست. فردی که تله اطاعت دارد، هرکاری میکند که لبخند رضایت از رفتار و گفتار خودش بر چهره دیگران بنشیند و برای تحقق آن، حتی حاضر است که از تمام خواسته ها، علایق، سلایق، آرزوها، رویاها، حقوق و منافع طبیعی خویش به نفع دیگران بگذرد و از زندگی ایده آل، لذت ها و اهداف خود برای تأمین رفاه حال دیگران و خوب کردن حال آنان، صرف نظر کرده و چشم پوشی کند.

دکتر خادمی معتقدند تله اطاعت باعث میشود که ما کنترل و هدایت زندگی خودمان را به دیگران بسپاریم و خودمان منفعل و منتظر بنشینیم که آنها برای ما چه تصمیم و سرنوشتی را رقم میزنند و سپس برای اینکه از ما ناراحت و رنجیده خاطر نشوند، به نظرات آنان عمل میکنیم تا تنش و درگیری که باعث میشود از ما دلگیر شوند، پیش نیاید. در نظر دکتر خادمی، افرادی که تله زندگی اطاعت دارند؛ انسان هایی مطیع و تو سری خور و زیردستی هستند که به اشتباه فکر میکنند خیلی خاکی، مهربان، سربه زیر، سر به راه و حرف گوش کن هستند. این افراد، در حوزه کاری و شغلی خودشان، مدام سرشان کلاه میرود و حق آنها خورده شده و به آنان زور گفته میشود اما متأسفانه به دلیل فعال بودن تله اطاعت در وجود این افراد، توانایی این را ندارند که با شجاعت و جسارت و شهامت بتوانند از خودشان دفاع کنند و ابراز وجود نمایند. این افراد بویژه در رابطه عاطفی با شریک زندگی خودشان، به شدت لطمه می بینند زیرا شریک عاطفی آنها، عموما یا تله استحقاق دارد یا تله بی اعتمادی و بدرفتاری که باعث میشود مدام در رابطه عاطفی خودشان، سرویس بدهند و خدمت کنند اما به هیچ عنوان اجازه مستقلانه عمل کردن و حرف زدن نخواهند داشت و در زندگی مشترک خودشان، اصلا دیده نمیشوند بلکه بیشتر مصرف میشوند.


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم،

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *