چرا کمال طلب و ایده آل گرا هستم؟

برخی از ما افرادی هستیم که مدام به دنبال موفقیت و پیشرفت بوده و هیچ چیزی ما را راضی و قانع نمیکند بلکه بعد از رسیدن به هر موفقیتی، سراغ پله بعدی پیشرفت میرویم و همینطور در زندگی خودمان در حال تلاش و کوشش مانند یک تراکتور هستیم اما جالب اینجاست که با وجود رسیدن به این همه موفقیت و پیشرفت و دستاورد، احساس رضایت و شادمانی و خوشحالی و آرامش نداریم. همیشه درون ما، ترس نرسیدن به مرحله بعدی موفقیت و اضطراب رسیدن به پیشرفت بالاتر وجود دارد. همیشه درحال رقابت بسیار سخت با دیگران و اطرافیان هستیم که مبادا از آنها عقب بمانیم و نفر اول نشویم. همیشه جنگیدیم تا نفر اول در هر جمع و محفلی باشیم اما هیچوقت نتوانستیم رضایتمندی را در زندگی، تجربه کنیم. دلیل وجود این حال و هوا در فضای زندگی ما چیست؟

دکتر منوچهر خادمی در این ویدئوی آموزشی؛ از میان ۱۲ تله زندگی درباره تله معیارهای سختگیرانه صحبت میکند. تله ای از تله های زندگی که توسط والدین ما آنهم با تربیت شرطی گونه خودشان در ما ایجاد شده است. پدر و مادرمان به شرطی به ما ابراز عشق و محبت و علاقه و توجه میکردند که حتما در تمام مراحل نه تنها خوب بلکه عالی باشیم و مدام به فکر و در تلاش برای رسیدن به مقطع بالاتر و عالی تر باشیم و تنها در صورت رسیدن به این مراحل و مقاطع ممتاز بود که به ما توجه میکردند و ما را در آغوش مهر و محبت خودشان میگرفتند. اما متأسفانه نمیدانستند که با قرار دادن این معیارهای سختگیرانه در دوران کودکی، روح و روان ما را شرطی کردند و ناخودآگاه تله معیارهای سختگیرانه را در وجود ما فعال کردند طوری که از آن پس تا الان زندگی خودمان، فکر میکنیم که اگر به موفقیت عالی و پیشرفت عالی تر نرسیم؛ آنوقت نمیتوانیم از دیگران و اطرافیان خودمان، انتظار ابراز عشق و محبت و توجه و احترام داشته باشیم.

دکتر خادمی معتقدند کسی که تله معیارهای سختگیرانه دارد، کمال طلبی منفی و ایده آل گرایی غلط و بلندپروازی ناسالم دارد. دلیل آنهم این است که میل به کمال گرایی و کمال طلبی او از درون خود او آغاز نشده و از سرچشمه روح و روان و جان و باطن او که همان استعدادها، علایق، آرزوها و رویاهای او میباشد، شروع به جوشیدن نکرده است بلکه او ادامه دهنده زندگی نزیسته پدر و مادری هست که آنها نتوانستند جامه عمل به زندگی ایده آل خود بپوشانند و حالا فرزند دختر و پسر خودشان را با معیارهای سختگیرانه طوری تربیت میکنند و رشد میدهند که آنها بروند و راه نرفته آنها را رفته و زندگی نزیسته آنها را زندگی کنند. نتیجه آن میشود که ما هیچوقت نمیتوانیم خودمان را در زندگی ادامه دهیم و به تمام معنا خودمان را تجربه کنیم بلکه فقط در تلاشی جان فرسا میکوشیم تا ادامه ای باشیم برای تداوم هزاران راه نرفته والدین خود و رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفتی که پدر و مادر ما هرگز به آنها نرسیدند و ما را مسئول و متولی رسیدن به آنها کردند. ارمغان رهایی از تله معیارهای سختگیرانه، این تله زندگی آنست که میتوانیم از این پس؛ در لحظه اکنون زندگی خودمان، زندگی کنیم و آرام و قرار داشته باشیم و به دور از هرگونه ترس و اضطراب برای کسب پیشرفت بهتر و موفقیت بالاتر، با یک کمال طلبی مثبت و کمال گرایی سالم، زندگی امروز خود را ادامه دهیم.


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم،

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

2 دیدگاه

  1. فاطمه گفت:

    باعرض سلام و خداقوت حضور دکتر خادمی عزیز
    به من خیلی صفات کمال طلب و ایده ال گرا و بلندپرواز را نسبت میدهند ولی اینطور نیست که بخوام همه چیز تحت کنترل من باشه یا ریز بین باشم و وسواس داشته باشم و یا عیب جو و جزئی نگر باشم اما تا حدودی توقعات نسبتا بالایی دارم.
    نمیدونم آیا تله ی معیارهای سختگیرانه رو دارم یانه؟!!؟

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض ادب.
      اگه احساس رضایت درونی از کمال طلبی خود دارید و ارضای این میل کمال طلبی شما را خسته و درمانده نکرده، به احتمال زیاد شما این تله را ندارید.
      (مدیر سایت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *