عاشقی یا فرافکنیِ زندگی نزیسته!؟

به این نکته توجه کنید: وقتی عاشق شدید؛ چه خصوصیتی در طرف مقابل بود که مجذوبش شدید؟ چه چیزی باعث میشد که او در نظر شما بدرخشد؟

ویژگی و خصوصیتی که در طرف مقابل ما بود و باعث شد که ما عاشق او بشویم؛ همان زندگی نزیسته ما بود که در حال فرافکن شدن بر روی طرف مقابل ماست. مثلا یک مرد درونگرا، عاشق یک زن برونگرا میشود و بالعکس. یک زن منظم و مقرراتی، عاشق یک مرد بی­ نظم و لاابالی میشود و بالعکس. کسی که در خانواده خشک و بی مهر و عطوفت بزرگ شده است، عاشق کسی میشود که خیلی مهربان و اهل مهرورزی است و بالعکس و…

در واقع عشق؛ آن چیزی است که در درون شما وجود دارد اما زندگی نشده و شما آن چیز را بر روی طرف مقابل فرافکنی میکنید و عاشق او میشوید.

یعنی در رابطه عاشقانه؛ معشوق آینه عاشق میشود.

نگاه نکنید که عاشق چه کسی شدید؛ نگاه کنید که عاشق چه خصوصیت و ویژگی در او شدید؟ آن ویژگی و خصوصیت همان چیزی است که درونتان وجود دارد و شما زندگیش نکردید و از طریق عشق دارد به شما میگوید من را هم زندگی کن. افلاطون درست گفته است که: وصال، مدفن عشق است.

بخاطر همین است که اولِ رابطه، همه چیز گرم و داغ و پُر حرارت است؛ اما بعد از چند وقت همه چیز معمولی میشود و دیگر رابطه مثل قبل نیست. چرا؟ چون فرافکنی دیگر تمام میشود.

اگر این نکته را متوجه بشویم؛ دیگر در رابطه، توقعی از طرف مقابل نداریم که آن چیزی باشد که ما میخواهیم بلکه همانطورکه هست قبولش میکنیم و دوستش داریم. چون خودمان مسئول زندگی نزیسته خودمان هستیم نه طرف مقابل، و به این طریق خیلی از شکست­ های عشقی و عاطفی، معنا و دلیل و جواب پیدا میکند.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:

10 دیدگاه

  1. میترا گفت:

    سلام. وقت بخیر
    من دقیقا احساس میکنم معیارهایی که برای ازدواج دارم همون خصوصیاتی هست که خودم دوست داشتم داشته باشم ولی ندارمشون؛ یعنی دقیقا دنبال زندگی نزیسته خودم تو طرف مقابلم هستم. چطور میتونم از این فرافکنی دست بکشم تا تو انتخاب پارتنر و شریک زندگی منو تحت تاثیر قرار نده؟؟

    • خانه معنا گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      احسنت. شما اولین و مهمترین گام را برداشته اید.
      گام دوم این است که آن زندگی نزیسته ای که بر روی دیگری فرافکن میکنید را زندگی کنید. به این صورت میتوانید از بند فرافکن کردن آن رها شوید. همچنین حضور و آگاهی در لحظه سبب میشود که در هنگام فرافکن کردن، هوشیار باشید و آنرا مدیریت کنید و فرد مورد نظر را همانطور که هست مشاهده کنید نه آنطور که میخواهید.

  2. کوثر گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    اگه بر اساس شناختی که کم و بیش از خودمون داریم حدس میزنیم که درحال فرافکنی چه نوع عشقی هستیم واگر فرد مناسبی باشد و قصد ازدواج رو داشته باشیم چه؟ من تا الان باوجود جاه طلبی های تو ذهنم ترجیح دادم که همه چیز در حد متوسط تو زندگیم داشته باشم و از همه چیزی ک دارم لذت ببرم و حسودی ریزی ک گاها دارم رو کنترل کنم خب با این روش من خیلی کمتر ارامشمو از دست میدم و باعث پیشرفت خودم و بقیه میشم چه چیزی واقعا ارزششو داره؟ ۲۰ سالمه، مرسی
    در پناه الله شاد باشید

    • خانه معنا گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      خب در این صورت مساله ای نیست.
      منتهی باید حتما این حضور و مراقبت نسبت به فرافکنی تداوم داشته باشد تا در حین رابطه هر زمان فعال شد بتوانید آن را مدیریت کنید.
      ارزشمندترین چیزی که در زندگی شما وجود دارد، خودتان هستید.
      سپاس از شما

  3. سهرابی گفت:

    با سلام
    یعنی کارماها، آرزوها،افکار و ذهنیات زندگی های قبلی که برآورده و یا تسویه نشده اند نیز در این زندگی روی میدهند و فرافکن میشوند؟ و این نیز معنی فرافکنی میدهد؟
    سپاس از پاسخ شما

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض احترام

      از اساس باید مساله ای تحت عنوان زندگی قبلی را زیر سوال برد تا نوبت به پاسخ به پرسش شما برسد.
      در واقع چیزی بنام زندگی قبلی وجود ندارد. زندگی قبلی بر پایه تناسخ رخ میدهد که از اساس باطل است.

      سپاس از شما

      “پشتیبانی محتوایی سایت”

  4. ایرج گفت:

    پس با این نوع دیدگاه به این نتیجه میرسیم که انسان سالم هیچوقت عاشق نمیشه چون زندگی زیست نشده نداره!!!!!

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض احترام.
      خیر. انسان سالم عاشق میشود اما عشقِ انسان سالم از نوع فرافکنی و زندگی نزیسته نیست. به همین دلیل هم عشقِ انسان سالم پایدار و همیشگی است چون مهمترین مولفه عشق یعنی “پذیرفتن طرف مقابل همانطور که هست” را در خود دارد در صورتی که در عشق فرافکن شده ما طرف مقابل را همانطور که هست نمی بینیم بلکه خودمان را در او می بینیم! زندگی زیست نشده مان را در او می بینیم!

      سپاس از نظر شما

      (مدیریت سایت)

  5. قادر گفت:

    یاشاسن چوخ گوزل
    زنده باد خیلی عالیه
    حتما این علم و این مطالب رو به همه اطلاع رسانی کنید
    اینها نیاز خانواده ها و جامعه است

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض احترام
      سپاس از نظر ارزشمند شما
      بله حتما. رسالت خانه معنا و دکتر خادمی ترویج همین مطالب برای رشد همگان است.
      (مدیریت سایت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *