هویـج ها هم رشد میکنند

درب یخچال را باز کردم تا چندتا هویج بردارم برای آب هویج گرفتن… با تعجب دیدم که هویج ­ها جوانه زدند. قبلاً پیاز و سیب زمینی را دیده بودم که جوانه میزنند، اما هویج را ندیده بودم. به این فکر کردم که وقتی شرایط رشد فراهم بشود، حتی هویج ­ها هم در یخچال رشد میکنند و جوانه میزنند.

هر موجودی وقتی پا به عرصه وجود میگذارد، قابلیت رشد را در درون خودش دارد. اما چه اتفاقی میفتد که این قابلیت­ های درونی برای همه به فعلیت نمیرسد و ظهوری نمیکند؟ دلایل زیادی دارد اما یکی از مهم­ترین آنها محیط و شرایط محیط است. شکی وجود ندارد که مساعد یا نامساعد بودن محیط در رشد و تعالی ما انسان­ها تأثیر بسزایی دارد. حال، سوال اینجاست کسانی که شرایط مساعد ندارند و محیط آنها را یاری نمیکند، چه کنند؟

جواب ­های زیادی به این سوال میشود داد. اما دو جواب کلی اینهاست:

– تسلیم بشویم و بگوئیم ما مجبور به جبر زمانه و محیط هستیم و هیچ کاری از دستمان بر نمی ­آید.

– تا آنجا که در توان داریم بجنگیم تا شرایط را عوض کنیم یا محیط را تابع خود کنیم یا از آن محیط و شرایط خارج شویم.

فراموش نکنیم کسانی هستند که حتی با وجود شرایط و محیط و امکانات مناسب؛ هیچ­ گونه رشد و تعالی ندارند و کم ندیدیم افرادی را که ایده­ آل­ترین امکانات را تبدیل به لجن­ زارترین شرایط کرده ­اند و فرصت ­ها را از دست دادند.

حتی با وجود مساعد بودن محیط و امکانات، باید از درون برای رشد و پیشرفت حرکت کرد و عوامل بیرونی به تنهایی نمیتوانند کمک تام و تمامی به ما بکنند. برای تأمین زندگی ایده ­آل، نیازمند دو عامل بیرونی و درونی هستیم. حال که عامل بیرونی را نداریم باید تلاش خودمان را به درون، معطوف کنیم.

حتی هویج­ ها هم رشد میکنند، هرچه باشد ما از هویج که کمتر نیستیم.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *