بیماری بولیموس و قناعت روحی

دانلود صوت بیماری بولیموس و قناعت روحی

یک بیماری وجود دارد به اسم بولیموس. کسی که به این بیماری مبتلا میشود اصلا احساس گرسنگی نمیکند و هیچ میلی به خوردن غذا ندارد! این وضعیت میتواند تا جایی پیش برود که منجر به مرگ او شود! تصور کنید ذره ذره اعضای ریز و درشت بدن در حال فریاد زدن هستند که غذا میخواهیم اما ما هیچی نمیشنویم و عکس العملی نشان نمیدهیم! عجب وضعیتی! احساس سیری کاذب!

دکتر منوچهر خادمی در این صوت آموزشی؛ بر این مطلب تأکید دارد که بیماری بولیموس فقط مختص جسم و بدن نیست. روح و روان هم به این بیماری مبتلا میشود! شاید بپرسید مگر روح و روان آدمی هم آب و غذا میخواهد!؟ دکتر خادمی در جواب میگوید بله میخواهد اما آب و نانی که هم سنخ و هم جنس خودش باشد. گرسنگی روان با چلوکباب و شنیسل و پیتزا رست بیف و بیف استراگانف … برطرف نمیشود! روان؛ گرسنه عشق و محبت میشود. تشنگیِ روح با جرعه ای توجه و حمایت برطرف میشود. ضمنا روح و روان؛ لباس هم میخواهد، تن پوشی از عزت و احترام. بالاپوشی از عیب پوشی و حُسن ورزی. پاپوشی از اراده و ایمان. کلاهی از عقلانیت و خردورزی.

دکتر خادمی معتقد است که روح و جان ما؛ بی خانه و بی وطن و آواره هم میشود آنگاه که طرد و رانده میشود، پس شاید سرپناهی از پذیرش و امید هم بخواهد. باید مراقب باشیم تا یک وقت به بیماری بولیموس دچار نشویم آن هم از نوع روحی نه جسمی! زیرا بیماری بولیموس جسمی را که همه تشخیص میدهند. وای چقدر لاغر شدی! چرا غذا نمیخوری! پاشو اقدام کن و برای درمان برویم پیش دکتر. اما بیماری بولیموس روحی اینطور نیست که خود را به وضوح نشان داده و آشکار کند بلکه در پنهان و به تدریج، باعث میشود که روح و روان و جان و باطن ما، لاغر و لاغرتر شده و بسیار ضعیف و نحیف گردد و نهایتا با اینکه ظاهرا زنده هستیم اما بمیریم و فقط جسدی از خودمان را تا آخر عمر به دنبال خودمان بکشیم.

دکتر منوچهر خادمی در این فایل صوتی آموزشی به ما میگوید که مهم؛ بولیموس روحی است. ناامیدی، بولیموس روحی است! بی تفاوتی و بی انگیزگی، بولیموس روحی است. حس بی ارزشی و وابستگی، بولیموس روحی است. بی معنایی و پوچی، بولیموس روحی است. روح و روان ما دیگر چجوری فریاد بزند که گرسنه و تشنه است!؟ اگر میگویند کم بخور اما همیشه بخور، این اصل در مورد جسم و بدن مصداق دارد نه در مورد روح و روان! زیرا روح و جان ما؛ نامتناهی و سیری ناپذیر است و نمیتواند در مسیر رشد خود به کمالها و ارزشهای محدود، کفایت کند و رضایت دهد پس قناعتِ روحی خوب نیست! باید بدانیم که رشدِ روح و روان، هیچوقت تمامی ندارد. تا ما هستیم، روح ما هم هست و تا روح هست، آب و نان و غذای هم سنخ خودش را میخواهد پس در تغذیه جان خودمان، خساست و قناعت نکنیم.


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم،

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

2 دیدگاه

  1. سلام جناب دکتر.ممنون از مطالب خوبی که ارائه میدهید.
    من خودم روانشناسی خونده ام و ارشد دارم و خیلی علاقمند به دیدگاه یونگ و خودشناسی دارم.
    آیا امکانش هست که جلسات کافه معنا که هفتگی برگزار میکنید رو بصورت صوت یا ویدئو هرجور شما صلاح میدونید تو کانالتون قرار بدین.
    من ساکن دبی هستم و شرکت تو این کلاسها و کارگاههابرام سخت و گاهی غیر ممکن هست.
    بازهم بسیار ممنون و سپاسگزارم بخاطر تمام تلاشهاو زحمات شما در جهت آگاه سازی ما.

    • خانه معنا گفت:

      سلام و عرض ادب. این خیلی عالی است که شما تحصیلات آکادمیک روانشاسی دارید و به مکتب یونگ هم علاقه مند میباشید. در مورد قرار دادن محتوای کافه معنا در تلگرام در حال حاضر دکتر خادمی تصمیمی در این خصوص ندارند به مرور زمان احتمالا بصورت تکه تکه صوتها در کانال قرار بگیرد. ما امکانی را فراهم کردیم که دوستانی که به هر دلیل نمیتوانند در کافه معنا بصورت حضوری شرکت کنند در وبینارهای آنلاین شرکت کنند که جمعه ها برگزار میشود. پیشنهاد میکنم چنانچه تمایل دارید در این وبینارها شرکت بفرمایید. همان موضوعات مطرح شده در کافه معنا در وبینارها برگزار میشود.
      سپاس که با ما تماس گرفتید.
      (مدیریت سایت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *