نارضایتی شغلی و تله زندگی


بسیاری از ما از نارضایتی شغلی رنج میبریم. شغل ما با تخصص و روحیات ما، سازگاری و تناسب ندارد و فقط به دلیل حقوق آخر ماه و بیمه ماهیانه، در شغل خودمان دست و پا میزنیم. اما سؤال اینجاست که چرا قدرت جدا شدن از شغل فعلی خودمان را نداریم و مثل کنه و سریش به آن چسبیدیم!؟

اگر نارضایتی شغلی داریم و احساس بیهودگی شغلی میکنیم و از سویی اگر نمیتوانیم از شغل مزخرف و حال بهم زن الان خودمان جدا شویم و برویم سراغ شغلی که تناسب کامل با مهارت و تخصص و علاقه ما دارد؛ دلیل آن این نیست که روحیه ریسک پذیری نداریم یا اینکه انسان مسئولیت پذیری نیستیم و یا اینکه اعتماد به نفس و عزت نفس ما پائین است بلکه دلیل آن؛ وجود یکی یا چندتا از تله های ۱۲ گانه زندگی در وجود ماست. تله هایی که همچون یک گره و راز سر به مهر در جان و روح ما پنهان بوده و ما از فعالیت آنها خبر نداریم و نمیدانیم که دلیل اصلی درجازدن های ما در زندگی شغلی، وجود همین تله های زندگی میباشد.

در این مسئله ایمان دارم که کار اصلی تله های زندگی؛ تغییر و تحریف باورهای ماست. تله زندگی در وجود ما باورهای محدودکننده و فلج کننده ای را ایجاد میکند که ما بر اساس این باورها، این اعتقاد و نگرش را پیدا میکنیم که غیر از شغل فعلی خودمان، هیچ کار مناسب دیگری برای ما پیدا نمیشود پس بهتر است که به همین شغل الان خودمان که هیچگونه نسبت و ربطی با تخصص و روحیات ما ندارد، دو دستی بچسبیم. در واقع، تله زندگی بجای باور به فراوانی باعث ایجاد باور به کمبود در روان ما میشود. از تله های زندگی مرتبط با نارضایتی شغلی میتوانم از این تله ها نام ببرم: تله بی ارزشی، تله وابستگی، تله شکست، تله اطاعت، تله معیارهای سختگیرانه، تله آسیب پذیری، تله طرد اجتماعی.

این تله های زندگی باعث میشوند به شغلی بچسبیم که اصلا برای ما نیست یعنی از همان اول این شغل برای ما نبود و ما برای این شغل ساخته نشدیم اما به پیشنهاد والدین یا دیگران افتادیم در این شغلی که هیچ ربطی و سنخیتی با جان ما ندارد و متاسفانه انقدر این شغل بیگانه با هویت خودمان را زندگی میکنیم تا فرسوده شویم و بپوسیم و بمیریم. پیشنهاد من به شما این است که به شغل الان خودتان کاملا شک کنید و ببینید آیا همان شغلی است که والدین و اطرافیان نزدیک شما داشتند و آن را به خورد شما دادند؟ یا اینکه بررسی کنید آیا شغل خودتان را تا خرخره زندگی کردید و از آن زده و خسته و کلافه هستید یا نه؟

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم،

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *