احساس تنهایی و تنهایی اصیل

احساس تنهایی؛ عده‌ای‌ را در گوشه‌ای درون یک غار میکشاند و گهگاهی با سرک کشیدنِ همراه ترس و اضطراب، مجدد به درون میخزاند.

احساس تنهایی؛ عده‌ای‌ را ناچار میکند تا همیشه نیاز داشته باشند دستشان در دست دیگری باشد. همچون جاروبرقی هر کس و ناکسی را به سمت خود میکشند یا مثل یک تکه یخ برای گرم شدن مدام به دیگری نزدیک میشوند.

عده‌ای‌ هم خود را مشغول میکنند آنقدر که اصلا فرصت نکنند با حس تنهایی که در حال تعقیب آنهاست روبرو شوند.

احساس تنهایی به گونه‌ای است که گویی جز شما کسی در این سرای هستی نیست!

باورش سخت است اما عده‌ای‌ برای فرار از حس تنهایی ازدواج میکنند و درست به همین دلیل هم طلاق میگیرند!

اینان با حس رنج‌آور تنهایی راحت‌ترند. نیاز عاطفی – احساسی آنها آنقدر زیاد و سیری‌ناپذیر است که پارتنر خود را کلافه میکنند و بصورت ناخودآگاه رابطه را به جدایی میکشانند.

دیدید!؟

تقدیر من این است که تا ابد تنها بمانم!

عده‌ای‌ که از احساس تنهایی (شما بخوانید از خود) فرار میکنند، بیش از حد و افراطی خویش را مشغول میکنند. لحظه‌ای توقف نمیکنند تا مشاهده کنند کیستند، چه میکنند و به کجا میروند! اینان دایره‌وار به دور خود میگردند.

هر چه باشند و باشیم، سرانجام از این روش‌ها خسته خواهیم شد و کم کم و اندک اندک سعی خواهیم کرد با این حس بطور جدی روبرو شویم.

این ملاقات سرنوشت‌ساز، کیمیاگری میکند. در این کیمیاگری، “احساس تنهایی” به “تنها بودن” تبدیل خواهد شد. کیمیایِ تنهایی اصیل.

“تنها بودن” زمانی رخ خواهد داد که از حس تنهایی، احساس ناراحتی نکنید و این عدم ناراحتی و رنج وقتی آغاز میشود که بتوانید خود را تحمل کنید.

آنگاه که تنها بودن و تنها ماندن برای شما تعجب‌آور نباشد بلکه بخشی از فرایند رشد باشد. وقتی که بجای فعالیت بیش از حد یا گذراندن وقت با افرادی که به آنها علاقه‌ای نداریم یا برای فرار از حس تنهایی وارد رابطه شدن و… اختیارا و با کمال میل تنهایی را انتخاب کنیم تا با خویشتنمان آشنا شویم و به کشف استعدادها، توانایی‌ها و علائق برسیم.

آیا شما گهگاهی برای تنها ماندنِ اختیاری و انتخابیِ خویش برنامه‌ای دارید؟

فراموش نکنیم تا درد نباشد ما به فکر درمان نخواهیم بود.

درد احساس تنهایی به ما میگوید برای درمان آن باید بسوی پرورشِ توانایی و قدرتِ مستقل شدن و ماندن پیش برویم.

اریک فروم گفته است:

“تواناییِ تنها ماندن،

لازمه‌ تواناییِ دوست داشتن است.”

و در اصلی بس شگفت‌آور و بظاهر متناقض به شما عرض میکنم، آنهایی که تنهایی غنی دارند روابط اجتماعی، خانوادگی و عاطفی بهتری نیز خواهند داشت.

“دکتر منوچهر خادمی”


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *