دستاوردهای درونی و بیرونی

در این شکی نیست که دستاوردها یکی از دلایل اصلی برای داشتن حس رضایت از زندگی هستند. اگر تلاش­ها به نتیجه برسد و دستاوردهای زندگیمان آنطور که میخواستیم به دست بیایند، یقیناً حس بهتری نسبت به زندگیمان خواهیم داشت. اما باید توجه داشته باشیم که دستاوردها به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم میشوند.

دستاوردهای بیرونی غالباً عمومی هستند. همه آنها را می­ بینند. قابل مقایسه و قضاوت هستند. گاهی وقتها از دست میروند. اکثراً چون دیگران چنین نتایجی دارند ما هم ترغیب میشویم که به سمت آنها برویم. غالباً کمّی هستند. طول و ارتفاع زندگی را زیاد میکنند. قابل پیش­ بینی و اندازه ­گیری هستند.

اما دستاوردهای درونی، شخصی و فردی هستند. شاید دیده نشوند. قابل مقایسه نیستند. کاملاً بر اساس میل و رغبت شخصی به وجود می­ آیند. نمیشود در موردشان قضاوت کرد. کیفی هستند. عرض و عمق زندگی را وسعت میدهند. غیرمنتظره و غیرقابل پیش­بینی هستند.

چه بسا دیگران کیلو کیلو دستاورد بیرونی داشته باشند (که خیلی هم خوب است) اما شما فقط یک مثقال نتیجه درونی را آن هم بخاطر گوش دادن به ندا و فراخوان روح و قلبتان بدست آورده باشید. فراموش نکنیم که در مقاطعی از زندگی، روحِ ما دعوتمان میکند تا محصولی درونی بکاریم و برداشت کنیم، حتی اگر برای دیگران عجیب و غریب به نظر بیاید. ارزش این یک مثقال دستاورد درونی برای خودمان است و ارتباطی به دستاوردهای بیرونی دیگران ندارد. مراقب باشیم که دستاورد درونی را به دلیل مقایسه با دستاورد بیرونی، بی­ ارزش ندانیم.

کسی که صرفاً یکی از دستاوردها را دارد رضایت کاملی از زندگی نخواهد داشت. هر دستاوردی ارزش خاص خودش را دارد، اما مهم این است که بخاطر یکی از دیگری غافل نمانیم. دستاوردهای درونی زندگی از جنس معنا و شفا و تحول هستند و دستاوردهای بیرونی زندگی از جنس بقا و موفقیت و ثبات.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *