کسی که عزت نفس ندارد …

کسی که عزت نفس ندارد؛ برای تایید گرفتن از دیگران مدام قله های موفقیت را فتح میکند، همچون گمشده ای که در بیابانی سوزان برای سیراب شدن به دنبال سراب میدود.

کسی که عزت نفس ندارد؛ از درون احساس تهی بودن میکند و زندگی خودش را با این انتظار که دیگران باید تأییدش کنند سپری میکند. او به شریک عاطفی خود میگوید: به من نگاه کن! فقط به من! به من بگو که وجود دارم و غیر از من هیچ کس دیگری وجود ندارد!

کسی که عزت نفس ندارد؛ نمیتواند خودش را بی قید و شرط، بدون هیچ انتظاری و بدون هیچ توقعی دوست داشته باشد، پس برای گرفتن تأیید به دیگران چشم میدوزد.

کسی که عزت نفس ندارد؛ از ناخشنود ساختن دیگران میترسد و تبدیل به شخصیتی کُزت طور میشود. شخصیتی مهربان و راضی که برای خودش هیچ احترامی قائل نیست.

کسی که عزت نفس ندارد؛ میترسد دیگران با قضاوتهای خودشان اندک عزت نفس او را از بین ببرند، پس با افرادی وارد رابطه میشود که بازنده و ضعیف تر از او هستند تا مبادا قضاوتش کنند.

کسی که عزت نفس ندارد؛ به علت فقدان احترام به خویش، هر آنچه دیگران با او کردند را خودش نیز در قبال خودش انجام میدهد. خودش، خودش را زخمی میکند. گُل به خودی میزند.

کسی که عزت نفس ندارد؛ نمیتواند از عصبانیت و خشم مشروع برای مرزبندی و ایجاد حریم شخصی در جهت جلوگیری از تجاوزِ متجاوزان به حریم خصوصی خود استفاده کند.

کسی که عزت نفس ندارد؛ مدام با دلیل یا بی دلیل، در درونش به ملامت و سرزنش خودش میپردازد.

کسی که عزت نفس ندارد؛ به جای اثبات، مشخص کردن و جنگیدن برای خواسته ها و نیازهایش، آنها را در درونش سرکوب میکند و در عین حال، ظاهری دارد پُر از غرولند و نق و ناله.

کسی که عزت نفس ندارد؛ ناخودآگاه خودش را در موقعیتی قرار میدهد که مورد ظلم قرار بگیرد تا در وضعیت قربانی بودن پناه بگیرد.

کسی که عزت نفس ندارد؛ در برابر خدا مدام احساس گناه میکند و تصویری از خدای متکبر، شدیدالعقاب و منتقم برای خودش میسازد که با کوچکترین لغزش و خطایی به اشدّ مجازات تنبیه میشود.

کسی که عزت نفس ندارد؛ از شریک عاطفی خودش توقعات سنگینی دارد تا بلکه عزت نفس زخم خورده اش را التیام ببخشد. توقعاتی که پارتنرش را به مرور از زیر فشار روانی، فراری میدهد.

کسی که عزت نفس ندارد؛ اصلا نمیداند که چطور از زندگی لذت ببرد. در واقع او باور ندارد که لذت هم بخشی از زندگی و بقول فیلسوفانِ اپیکور، همه زندگی است.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *