از عادتــــ بیا بیرونــــ

در ورزش بدنسازی، یک اصلی وجود دارد به اسم عادت و شوک. این اصل میگوید که وزن بدن باید متناسب با مقدار وزنه ­ای باشد که میزنید. یعنی اگر ۸۰ کیلو هستیم باید به همین نسبت هم وزنه­ های تمرینی ما، سنگین باشند.

اما نکته جالب آن اینجاست که یه عده مثلا ۷۰ کیلو هستند اما وزنه ­ای که میزنند برای یک آدم ۱۳۰ کیلویی هست!

اینجاست که میگویند بدن به وزنه سنگین عادت کرده اما رشد نمیکنه!

حالا باید چکار کرد!؟ باید به بدن شوک داد تا از عادت بیاد بیرون و شروع کند به رشد کردن. (که البته روش­های خاص خودش را دارد)

در زندگی هم دقیقا همینطور است! یک عده از ما به یکسری از چیزها عادت کردیم که هیچ تناسبی با روح و روان و شخصیت ما ندارند!! مثلا به آدم­های اطرافمان عادت کردیم و فکر میکنیم دیگر آدم­ها هم مثل اطرافیان ما هستند!! به یکسری خلق و خو و رفتارهای خودمان عادت کردیم و فکر میکنیم ما همینی هستیم که هستیم!! ۲۰ سال ۳۰ سال ۴۰ سال زندگی را از یک زاویه دیدیم و فکر میکنیم زندگی، همین هست دیگر و چیزی غیر از این نیست!!

کلا عادت کردیم! عرفا یک نکته­ ای دارند که بسیار عمیق است به نام یقظه (یعنی بیداری). میگویند هر انسانی باید از عادت بیاد بیرون تا بیدار بشود و تازه بفهمد که زندگی چیه! پس نگاه کن به چی عادت کردی!؟ نکنه به چیزی عادت کنی که در شأن تو نباشد!؟ حواست به قدر و ارزش و منزلت خودت باشه!

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *