بند نافــــ جایگزین

همه ما کم و بیش میدانیم که وقتی در رحم مادر نازنینمان بودیم هر چه نیاز داشتیم از طریق بند ناف به ما میرسید. ما یک پارچه نیاز بودیم و مادر یکسره در حال تلاش تا نیازهای ما را برطرف کند. اما بعد از تولد اتفاقی میفتد. ما را از بند ناف جدا میکنند و به لحاظ نمادین به ما میگویند که به جهانِ مسئولیت و تصمیم و انتخاب، خوش آمدی. دوران وابستگی و وابسته بودن تمام شد.

اما عده ­ای از ما به همین راحتی از بند ناف جدا نمیشویم. ما هاج و واج میمانیم که چه شد؟ عده­ ای از ما شروع میکنیم به دنبال بند ناف جایگزین. چیزی که تأمین نیازهای خودمان را به او واگذار کنیم. دولت و حاکمیت، خانواده، دوست و رفیق و همکار، همسرمان و در آخر خدا. هر کسی یا چیزی که مسئولیت را متوجه او کنیم و او را بازخواست کنیم که چرا مشکلات ما را حل نمیکند.

ما به دنبال بند ناف جایگزین هستیم. به محض پیش آمدن مشکل و مساله­ در زندگی به گوشه­ ای پناه میبریم و مدام از دیگری (آن بند ناف جایگزین) میخواهیم که مشکل را حل کند و خودمان از روبرو شدن با مساله فرار میکنیم. اگر این شجاعت را داشته باشیم که بپذیریم خودمان میتوانیم مسائل خودمان را حل کنیم و موقعیت حال حاضرمان با زمانی که در رحم مادرمان بودیم متفاوت است؛ گام بسیار بزرگی در مسیر رشد شخصی خویش، خواهیم برداشت.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *