درباره های تغییر

فرایند تغییر اصلا اینطور نیست که به خودمان بگوییم خواستن توانستن است و بعد همه چیز تغییر کند.

در ابتدا ما اصلا نمیدانیم که باید تغییر کنیم و حتی گاهی قبول نداریم که تغییر ممکن است.

عده ای تا جایی پیش میروند که منکر تغییر میشوند و برای انکارشان کلی توجیه و دلیل میاورند.

از جایی که فشار مشکلات بیشتر میشود و داد و بیداد و مسئول دانستن دیگران کاری از پیش نمیبرد، کم کم و البته با تردید اعتراف میکنیم که باید خودمان تغییر کنیم.

در این مرحله غالبا امروز و فردا می‌کنیم تا مجبور به تغییر نشویم، چون تصور میکنیم اگر تغییر کنیم چیزی را از دست میدهیم بدون آنکه بدانیم چه چیزی جایش را میگیرد.

به هر حال در پروسه تغییر، با از دست ‌دادن امر قدیمی و اضطرابِ ملاقات با امر تازه مواجهیم.

چیزهایی که ما قصد داریم تغییرشان بدهیم در تاروپود زندگیمان تنیده شده اند و رها کردن یا دگرگون کردن آنها یعنی دگرگونی همه زندگی.

گاهی اوقات ناخودآگاه قراردادی پیش خودمان امضا میکنیم که تغییر نخواهیم کرد، تا اینکه دیگران همان‌طور که مایلیم با ما رفتار کنند. یعنی دیگران همانطوری بشوند که ما میخواهیم، تا ما هم تغییر کنیم.

وقتی تغییر میکنیم، اصلا معنایش این نیست که عقب گرد نخواهیم داشت. اتفاقات زیادی میفتد که ما را وسوسه میکند تا به همان چه قبلا بودیم برگردیم.

درک این نکته خیلی سخت است که خودمان شاید تغییر کنیم، ولی بعضی افراد شاید هرگز تغییری نکنند.

تحمل این واقعیت ترسناک و هراس انگیز است که گاهی ما باید به تنهایی تغییر کنیم و کسی ما را همراهی نمیکند و این تنهایی فشار زیادی را به ما وارد میکند، اما چه کنیم که چاره ای نیست.

فهم این مساله که؛ “هیچ کس تغییر نخواهد مگر اینکه خودش بخواهد“، خیلی به ما کمک میکند تا از اتلاف انرژی، زمان و هزینه جلوگیری کنیم و تلاشی بیهوده برای تغییر کسانی که میلی به تغییر ندارند نکنیم.

باید باور کنیم که خوشبختی یا بدبختی ما وابسته به تغییر دیگران نیست. اگر قرار است چیزی تغییر کند، اول نوبت خودمان است تا نوبت به دیگران هم برسد. باور کنید بعد از تغییر خودمان متوجه تغییرات دیگران هم میشویم.

اگر نگویم همه، خیلی از اتفاقات بیرونی با کمک تغییر درونی ما دگرگون میشوند. اگر برای بوجود آمدن چیزی که به ما مربوط است همه علل را فهرست کنیم، یقینا یکی از آن علل و شاید کلیدی ترین علت، تغییر درونی ماست.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *