ما و امکانات زندگی

امکان، امکان، امکان! گویی حتی کسانی که خودکشی میکنند به یک امکان، دل بسته اند و آن امکانِ رهایی است. امکانِ راحت شدن.

روزی مارتین هایدگر؛ بزرگترین فیلسوف مغرب زمین گفته بود همیشه افقِ امکان به روی انسان گشوده است.

میشود در وجود هر چیزی شک کرد الا امکان!

اجتناب از امکانات، ما را در یک چرخه باطل قرار میدهد. دور خودمان میچرخیم و گامی جلو نمیگذاریم چون امکان این هست که آسیب ببینیم.

ما وارد رابطه نمیشویم چون امکانِ دلبسته شدن وجود دارد و دلبستگی با امکانِ از دست دادن رابطه و شکست عاطفی و تنها ماندن، قرین است البته امکانِ یک رابطه پایدارِ شیرین هم وجود دارد و این ۲ امکان؛ ما را گیج میکند!

بچه دار بشویم یا نه!؟ تورم، تحریم، اقتصاد متزلزل، ناامنی و … همه اینها امکان دارد آینده را نابود کند پس چرا باید انسان دیگری را به این دنیا بیاوریم! اما به تاریخ که نگاه میکنیم متوجه میشویم بزرگترین انسانها هم اوضاع زمانه آنها آنقدر خوش و خرم نبوده و خودشان را هم لای پر قو نپیچانده بودند؛ پس این امکان هم وجود دارد که فرزند ما بتواند گلیمش را از آب بیرون بکشد و از پس زندگی برآید.

دانشگاه برویم یا نه!؟ این همه فارغ التحصیل بیکار؛ پس این امکان هست که ما هم به این جمع بپیوندیم اما از آن طرف هم عده ای دلیل موفقیتشان ورود به دانشگاه بوده است! حال ما با این ۲ امکان چه کنیم!

امکان دارد این بشود، امکان دارد آن بشود! ما با امکانات چه کنیم؟ آیا راه قطعی و یقینی وجود دارد؟ آیا این فضای امکانیِ مه آلود، روزی روشن میشود؟

در جواب میگویم خیر! هیچگاه افقِ زندگی کاملا روشن و شفاف نمیشود و همیشه این امکان و آن امکان وجود دارد. زیستن با امکان در هم تنیده هستند. کاری که از دست ما بر می آید این است که هیچگاه به دلیل ترس، از امکانات زندگی اجتناب نکنیم و وارد عرصه زیستن شویم تا وقتی که زمان آن رسید تا این جهان را ترک کنیم با ای کاش ای کاش گفتنمان حسرت نخوریم که چرا آنچه را میتوانستیم انجام بدهیم به دلیل ترس از امکانِ فلان اتفاق، انجام ندادیم.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *