آیا قدرتـــــ­ های درونمان را میشناسیم!؟

غالباً به ما گفته اند که برای ساختن یک زندگی ایده ­آل باید به قدرت­ ها و توانایی ­های خودمان ایمان داشته باشیم و از آنها در جهت بهبود زندگی خودمان کمک بگیریم. ما با شنیدن این حرف، چه تصوری از قدرت­های درونی خود پیدا میکنیم!؟

جواب این است که این تصور در ذهن ما شکل میگیرد که بالاخره یک نوع توانایی داریم؛ مثل توانایی تصمیم­ گیری، توانایی نقادی، قدرت تفکر، قدرت حرکت در مسیر رسیدن به خواسته­ ها، توانایی گفتگو، توانایی برقراری رابطه عاطفی، توانایی تحصیلی و شغلی، توانایی تربیت فرزند و…

اینها همه یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه شکلِ مثبت و سفیدی از قدرت و توانایی هستند! وجه مثبتِ قدرت در درون همه ما! اما ما وجه دیگری هم از قدرت در درون خویش داریم! بله داریم!

اصولاً ما دو نوع قدرت و توانایی در درونمان داریم که کاملا متضاد هم هستند!

  • قدرت­ های فعال و قدرت­ های منفعل
  • قدرت­ های براندازی و قدرت­ های راه اندازی
  • قدرت ایستا و قدرت پویا

باید بدانیم که در وجود ما؛ توانایی­ هایی هستند که زندگی ما را به خاکستر مینشانند! آنچنان قوی که همه چیز را زیر پا خورد میکنند! مثلا بی­ مسئولیتی، کم قدرتی ندارد! خشم و پرخاشگری هم قدرتمندند! فقر خیلی قدرتمند است! حس بی­ ارزشی هم توانایی بی­ نظیری دارد! خودشیفتگی و خودخواهی دارای قدرت چشمگیری است! و …

اینها همه قدرت هستند اما از آن نوعی که زندگی را ویران میکنند! خودِ ابرازِ خشم، یک قدرت است و کنترل خشم، یک قدرت دیگر! توجیه کردنِ وضع موجود، یک قدرت است و اراده کردن و حرکت برای تغییر اوضاع هم، یک قدرت است! بیداری یک قدرت و خواب ­زدگی، قدرتی دیگر! خساست و بخشش دو نوع قدرت هستند! علم و جهل هردو قدرتند! مسئولیت ­پذیری و بی­ مسئولیتی هم دو نوع قدرتند!

همین تنبلی را در نظر بگیرید! قدرت کمی ندارد! گاهی آنچنان در درون خودمان توجیهاتی برای از زیر کار در رفتن میکند که تمام فلاسفه هم جمع بشوند نمیتوانند جوابش را بدهند! یا کسانی که افسردگی را تجربه کرده باشند حتما حرف من را تصدیق خواهند کرد که هرکاری میکنند نمیتوانند روال عادی زندگی را پیش بگیرند! گاهی اوقات زندگی­ خود را دو دستی تقدیم یکی از این قدرت­ها کرده ­ایم و خبر نداریم! باید حواسمان به این نوع از قدرت که جز سیاهی و ویرانی و تباهی برای زندگی ما، نتیجه ­ای ندارد باشیم. ما از هر دو نوع قدرت، در درونمان داریم!

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *