از دست دادن یا بدست آوردن

از دست دادن“؛ از آن پدیده های انسانی است که غالباً با آن مشکل داریم. چه کسی حاضر است از دارایی هایش (بیرونی و درونی) بگذرد!

هویت وجودی ما با دستاوردهایمان گره خورده است و به محض از دست دادن یکی از آنها؛ گویی بخشی از وجودمان را از ما گرفته اند. مگر بدون دستاورد هم میشود زندگی کرد، بخصوص با عدم نمایش آنها!

ریشه این حس رنج آور به سالهای ابتدایی زندگی برمیگردد. اولین از دست دادن با خارج شدن از رحمِ مادرِ نازنین اتفاق میفتد. هر تولدی با از دست دادن همراه است. بعدها ما را از شیرِ مادر میگیرند و گریه و زاری هم اثری ندارد.

حسِ از دست دادن و فقدان آنقدر دردناک است که عده‌ای حتی حاضر نیستند از چیزهایی که زندگیشان را نابود کرده است دست بکشند و آن را رها کنند!

همیشه گفته‌ام تا زمانی که آنچه دیگر به ما متعلق نیست را رها نکنیم، آن چیزی که به ما متعلق است را به دست نخواهیم آورد؛ اما چه کنیم که ما خواستارِ همیشگیِ خدا و خرما با هم هستیم و از دست دادن ما را میترساند.

ما باور نداریم که هر چیزی در این عالَم، تاریخ انقضایی دارد. البته این حرف، عده زیادی را عصبانی میکند و بلافاصله میپرسند: یعنی میخواهید بگویید چیزی بنام عشق ابدی وجود ندارد!؟

اگر زندگی را همچون یک رمان بپنداریم یقیناً فصل آخر این داستان، از دست دادن است. مرگ را میگویم. از دست دادن زندگی. چنانچه ابتدای آن هم با از دست دادن آغاز شد.

در داستانی آمده است که:

ﺍﺯ عارفى ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ: ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ دعا ﺑﻪ درگاه ﺧﺪﺍوند، ﭼﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩهﺍﯼ!؟

عارف پاسخ داد: ﻫﻴﭻ. ﺍﻣﺎ، ﺑﻌﻀﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩﺍﻡ.

ﺧﺸﻢ، ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ، ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻋﺪﻡ ﺍﻣﻨﯿﺖ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﯼ ﻭ ﻣﺮﮒ.

اگر با دقت و تأمل بیشتری فرایند زندگی را زیر نظر بگیریم متوجه میشویم این تصور که تنها ما هستیم که باید از زندگی خواسته داشته باشیم و بخواهیم و بخواهیم و او هم بدهد و بدهد؛ اشتباه محض است.

باید توجه داشت که پرسشِ “من از زندگی چه میخواهم؟” گاهی باید بصورت عکس پرسیده شود که “زندگی از من چه میخواهد؟

ما گیرنده محض و زندگی، دهنده صرف نیست.

باید بدانیم که هرچقدر در کودکانه هایمان باقی بمانیم و نخواهیم از نقشِ گیرندگی محض خارج شویم؛ با از دست دادن‌های سخت تری ملاقات خواهیم کرد و داد و فریاد و نق و ناله هم کاری از پیش نخواهد برد.

پس آنچه قرار است از دست بدهیم را بدهیم تا آنچه قرار است بدست آوریم را بدهند.

به فرایندِ از دست دادن و بدست آوردن اعتماد کنیم.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *