بال­ هــا و ریشه­ هــا

شخصیت ما انسان ­ها از یک نظر به دو وجه تقسیم میشود:

وجه ریشه ­ها

وجه بال­ ها

ریشه­ ها، گذشته ما هستند؛ تجربیات ما از زندگی. آنچه که به ما آموخته ­اند. در مقیاس بزرگتر؛ تاریخ و فرهنگ ما، اعتقادات و باورهای ما. ریشه­ های زندگی باعث استحکام ما میشوند. در دشواری ­ها و طوفان ­های زندگی، برای ما ثبات و امنیت می­ آورند. مانند یک لنگر که زمان طوفان، خودمان را به آن متصل میکنیم تا از جا کَنده نشویم و بتوانیم طاقت بیاوریم تا طوفان تمام بشود.

اما ما یک وجه دیگر هم داریم و آن هم، وجه بال­ هاست! ما باید پرواز کنیم. باید تجربه­ های جدید داشته باشیم. لزوماً هر چه مربوط به گذشته است، به درد آینده نخواهد خورد! چه بسا تجربه­ های قبلی باعث بشوند که موقعیت­ های جدید را با عینک قبلی ببینیم و نتوانیم تصمیم درست بگیریم.

بقول مولانا:

جان گشاید سوی بالا، بال­ها            تن زده اندر زمین، چنگال­ها

باید به نحوی زندگی کرد که هم ریشه داشت، هم پرواز کرد.

به عنوان مثال، لزوماً باورهای گذشته در مورد روابط عاطفی و زناشویی به درد الانِ زندگی ما نخواهد خورد! سبک فرزندپروری امروزی با گذشته، فرق زیادی کرده است! و… باید هم ریشه داشت هم بال.

نکته اینجاست که ریشه ­ها جوری نشوند که بال­ های ما را بشکنند و دیگر نتوانیم پرواز کنیم. (مانند ریشه گیاهی که خیلی آب خورده و گندیده است) از این طرف هم، بال­ ها نباید طوری باشند که ما را به هر سمت و سویی ببرند.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *