گذشته دکمه edit ندارد

حتماً میدانید که در فضای وب و استفاده از نرم ­افزارهای دیجیتالیِ مختلف، اگر اشتباهی بشود میتوانیم با استفاده از دو کلیدِ  ctrl + z  برگردیم به قبل و دوباره از نو شروع کنیم. این امکان یک جورایی خیال آدم را راحت میکند که اگر اشتباهی شد، میشود با کنترل + z  دوباره برگشت و آن اشتباه را پاک کرد و همه چیز دوباره مثل اول میشود.

حال، یکی از ویژگی­ های زندگی این است که دکمه کنترل + z  ندارد. نمیشود برگشت عقب؛ به گذشته و همه چیز یا بعضی چیزها را اصلاح، تغییر یا عوض کرد. گفتنِ ای کاش فلان­جا متولد نمیشدم، ای کاش خانواده من اینها نبودند، ای کاش این رشته تحصیلی را نمیخواندم، ای کاش با فلانی ازدواج نمیکردم یا اصلاً ازدواج نمیکردم، ای کاش زودتر ازدواج میکردم، ای کاش فلان­جا استخدام میشدم، ای کاش …؛ فایده ­ای ندارد.

بله. خودِ گذشته را نمیشود عوض کرد اما میشود نگاه به ­گذشته را عوض کرد. یعنی میشود جوری به ­گذشته نگاه کنیم که مدام حسِ افسوس و سرخوردگی، خودخوری و خودسرزنشی داشته باشیم و میشود جوری به گذشته نگاه کرد که راهی برای ساختن آینده، مستقل از آنچه که در گذشته بر ما رفته است، باقی بماند.

چون بنظر میاد یکی از ابزارهای قدرتمندی که در اختیار انسان قرار دارد، ابزارِ نگاه و نگرش است. اینکه ما میتوانیم نحوه نگاهمان را به زندگی، تغییر بدهیم و با تغییر نگاه به زندگی، خودِ زندگی را هم تغییر دهیم. با تغییر نگاه، رفتار ما تغییر خواهد کرد و نتیجه تغییر رفتار؛ تغییر زندگی خواهد بود.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *