انتخاب با ماست

انتخاب با ماست که دیگران را بر اساس گذشته شان قضاوت کنیم یا حال و احوالِ حال حاضرشان را ببینیم.

انتخاب با ماست که آدم ها را بطور کلی غیرقابل اعتماد بدانیم یا اندک اندک در ارتباطاتی که داریم به این درک برسیم که شخص مورد نظر ما قابل اعتماد است یا خیر.

انتخاب با ماست که در شرایط دشوار، خودمان را مدیریت کنیم تا بتوانیم بر اوضاع مسلط شویم یا خودمان را تحت کنترل و تسلط شرایط قرار دهیم و قربانی شویم.

انتخاب با ماست که باور داشته باشیم این گذشته است که حال و آینده ما را تعیین میکند یا باور کنیم که میتوانیم از آنچه در گذشته بر ما رفته است رها شویم و زندگی جدیدی را تجربه کنیم.

انتخاب با ماست که تصور کنیم هر آنچه میگوییم درست است چون ما میگوییم یا بپذیریم که همه درستی و حقیقت نزد ما نیست بلکه فقط بخشی از حقیقت و راستی را میدانیم نه همه آنرا.

انتخاب با ماست که بپذیریم هر استعدادی ذاتی است یا باور کنیم که بخشی از توانایی ها، ذاتی و بخشی اکتسابی و آموختنی است.

انتخاب با ماست که نسبت به همه آدمها دافعه داشته باشیم یا تصور کنیم که همه را باید جذب کنیم یا بدانیم که باید عده ای را دفع کنیم و عده ای را جذب.

انتخاب با ماست که وارد موقعیت های بزرگ و ریسک پذیر و چالش برانگیز بشویم تا زندگی بزرگتری را تجربه کنیم یا فقط دنبال موقعیت های امن و مطمئن باشیم و زندگی کوچکتری را تجربه کنیم.

انتخاب با ماست که در هر موقعیت کوچک و بزرگ فقط خودمان را ببینیم یا علاوه بر نفع خودمان، گوشه چشمی هم به دیگران داشته باشیم.

انتخاب با ماست که خودمان را موجودی انتخابگر بدانیم یا خیر.

بزرگی گفته بود:

ما آدمیان، مجبور به انتخابیم.

حتی اگر انتخابی نکنیم باز هم انتخاب کرده ایم که انتخاب نکنیم.

ما را از انتخاب گریزی نیست.

البته چون انتخاب با خودش مسئولیت میاورد بنابراین ما ترس عجیبی داریم که دست به انتخاب بزنیم؛ چرا که هر انتخاب، امکان شکست دارد و چه چیزی سخت تر از شکست.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *