تقدیـر یا اختیــار

در رابطه با این مساله که آیا ما در تعیین سرنوشت زندگیمان، مختار هستیم یا اینکه آخر و عاقبت ما از قبل تعیین شده و هرچه پیش می­ آید بر اساس تقدیر و سرنوشت از قبل تعیین شده است، پژوهش­ های زیادی انجام شده است.

اما هرچه که هست بقول استیون هاوکینگ حتی کسانی که به قضا و قدرِ از پیش تعیین شده معتقدند؛ در هنگام عبور از خیابان به چپ و راست خود نگاه میکنند. پس اگر ما همین یک مقدار از توانایی خودمان برای انتخاب سرنوشت خودمان را قبول کنیم، مطمئناً خیلی کارها در رابطه با زندگی خودمان میتوانیم انجام دهیم. مثلاً همین­ که بین غذاهای آماده، فست فودی، نوشابه ­ها و غذاهای سالم و طبیعی؛ نوع دوم را انتخاب کنیم، یقیناً در سلامتی جسم خودمان تاثیرگذار خواهیم بود.

یا بجای اینکه زمان ­های بیکاری و فراغت را صرف تماشای تلویزیون و ماهواره کنیم، در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنیم، تاثیر فوق العاده­ ای در بهبود سلامتی تن و بدن خودمان خواهیم داشت. بجای اینکه تعریف عشق و دوست داشتن و نحوه ایجاد ارتباطات عاطفی را از تماشای فیلم­ های سینمایی داخلی و خارجی یاد بگیریم، از کتاب­ها و آموزش­ هایی استفاده کنیم که زاییده سال­ها تحقیق و پژوهش هستند، مسلماً تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از شکست­ های عشقی و عاطفی خودمان خواهیم داشت. بجای نشست و برخاست با آدم ­های کوته نظر، کوچک و بدون برنامه؛ با کسانی ارتباط داشته باشیم که به فکر آینده خود هستند و مدام به فکر رسیدن به هدفی مشخص، در حال برنامه ­ریزی و پیشرفت مداوم می باشند؛ مسلماً سبک زندگی خودمان را تغییر خواهیم داد.

اگر بجای نشستن و حرف­ های تکراری درباره فقر و ثروت گفتن و شنیدن، بگردیم ببینیم ۴ تا کتاب یا آموزشی هست که نحوه بدست آوردن ثروت سالم را به ما یاد بدهد، مسلماً در آینده مالی خودمان تغییری ایجاد خواهیم کرد و…

مثال ­های زیادی میشود پیدا کرد که نشان میدهد هر چند محدودیت­ هایی داریم اما همیشه دو راهی­ هایی وجود دارند که ما در انتخاب یکی از آنها مختار و آزاد هستیم و نحوه انتخاب ما، سرنوشت آینده زندگیمان را رقم خواهد زد. به نظرم بد نیست یکبار دیگر این جمله هاوکینگ را با خودمان مرور کنیم: حتی کسانی که به قضا و قدرِ از پیش تعیین شده معتقدند، در هنگام عبور از خیابان به چپ و راست خود نگاه میکنند.

اینکه گویی این کنم یا آن کنم

خود دلیل اختیار است ای صنم

“مولانا”

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *