ناامیدی با مـا چکار میکند!

روبروی یک دیوار بایستید جوری که نوک انگشتان پا و نوک بینی شما چسبیده باشد به دیوار! خب، چه حسی دارید!؟ حالا به یک نفر بگوئید دستش را بین دو کتف شما قرار دهد و هل­تان بدهد به سمت دیوار!

در این تشبیه، درست حس کسی را داریم که ناامیدی را تجربه میکند! زندگی دارد از پشت سر فشار میاورد، اما شما نمیتوانید بروید جلو و آرام آرام بین فشار از پشت سر و دیوار، لِه میشوید! دیگر نمیتوانید نفس بکشید و کلافه میشوید! نه راهی به جلو هست، نه چپ و راست!

جایی میخواندم که در جنگ جهانی دوم در بازداشتگاهی، تصمیم گرفتند بر روی اسرا آزمایشی انجام دهند! نوعی شکنجه! آنها به مرور به اسرا خبرهایی میدادند با این مضمون که همسرتان با مرد دیگری ازدواج کرده است! پدر و مادرتان شما را فراموش کردند! دولتمردان شما خیانت کردند! شما تا آخر عمر خودتان اینجا اسیر خواهید ماند! هیچکس از شما خبر ندارد، حتی سازمان ملل!

اتفاق عجیبی افتاد! بعد از مدتی اسرا بدون هیچ دلیل فیزیکی و بیماری جسمانی، می­مردند! آنها ناامید شده بودند!

مارتین هایدگر حرف مهمی دارد. او میگوید انسان، گشوده رو به وجود است! یعنی چی!؟ یعنی انسان آینده دارد. همیشه امکان­های متعددی روبروی انسان قرار دارد. انسان افق دارد. نمیدانم تا به­ حال در یک منظره وسیع در طبیعت به افق نگاه کردید!؟ دیدید که افق، انتها ندارد و گویی تا به ابد ادامه پیدا کرده است!؟

هایدگر میگوید به همین دلیل (افق جدید داشتن انسان و گشودگی رو به آینده) است که ما انسان­ها تا به اینجا تمدن را ادامه دادیم و ادامه میدهیم و همیشه تلاش کردیم با تمام مشکلات و مسائل، زندگی کنیم و ادامه بدهیم، برخلاف حیوانات و گیاهان که در طول تاریخ منقرض شده و میشوند. ما امید داریم. امید و امیدواری، زندگی را آبیاری میکند و هوای تازه در آن می­دمد. امید، روحِ حیاتِ آدمی است. ناامیدی یعنی مرگ، یعنی بن­بست!

ناامیدی یعنی انکار یک قدرت عظیم­تر و بزرگتر از قدرت بشری که در زندگی، حضور دارد و وعده داده که یاریگر ماست. ناامیدی یعنی ایمان نداشتن به وعده ­هایِ مقدس­ترین حقیقت هستی. ناامیدی یعنی حسِ رهاشدگی در جهان. ناامیدی یعنی انکارِ زندگی و باور به بیهودگی همه این جهانِ پیچیده و عجیب و عمیق!

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *