چرا زندگی ارزشمند است؟

اول اینکه باید توجه داشته باشیم زندگی در کلیتِ آن فقط یکبار اتفاق میفتد! ما فقط یکبار به این جهان می آییم و یکبار هم از این جهان میرویم. ماهیت زندگی طوری است که فقط یکبار میشود آنرا تجربه کرد.

دوم اینکه مدت زمانِ زندگی پیش بینی ناپذیر است. ما چند سال عمر خواهیم کرد؟ نمیدانیم! یک دقیقه بعد؟ یک روز، یک هفته، یک سال یا یک دهه بعد عمر ما به پایان خواهد رسید؟ کسی نمیداند!

سوم اینکه از اینجا که ایستاده ایم نمیتوانیم تا خط پایان زندگی را ببینیم! آیا شما که در حال خواندن این متن هستید میتوانید از این نقطه از زندگیتان، ۱۰ سال بعد را با وضوح کامل ببینید!؟ اگر چیزی با وضوح کامل برای ما نمایان باشد به مرور ارزشش را از دست میدهد. ما خودبخود جلب و جذب چیزی میشویم که رازگونه باشد.

چهارم اینکه در هر لحظه میشود زندگی را جوری تجربه کرد متفاوت با لحظه دیگر! همین الان با شنیدن دو نوع موسیقی شاد و غمگین میتوانید دو تجربه کاملا متفاوت از زندگی داشته باشید. بنشینید، بخوابید، راه بروید، دوش بگیرید، داد بزنید، لم بدهید، بخورید، به یک گل زُل بزنید، حوادث تلخ امروز را بخوانید و … در هر لحظه میتوانید تجربه تان را از زندگی تغییر بدهید.

پنجم اینکه تنها جایی که میتوانیم اشتباه کنیم و حتی اشتباهاتمان را تکرار کنیم، زندگی است. زندگی فرصت اشتباه کردن را به ما میدهد ولو یکبار.

ششم اینکه میتوانیم زندگی را به سبک شخصی خودمان تجربه کنیم. البته برای اینکار شاید نیاز به کمی جنگیدن و مخالفت با جمع باشد اما ممکن است.

هفتم اینکه زندگی این اجازه را به ما میدهد که از او متنفر باشیم یا عاشقش شویم! انتخاب با خودمان است، با نفرت و کینه زیستن یا عاشقانه ادامه دادن.

هشتم اینکه همیشه زندگی بیش از آنچه ما دیده ایم در خود دارد. آنچه ما تا به حال دیده ایم تنها جزئی از زندگی است نه همه آن.

نهم اینکه زندگی به صورت یک خط مستقیم پیش نمیرود، حرکت زندگی مارپیچ و مُدَوَر است. اگر تا به الان شکست خورده بودید قرار نیست تا به آخر شکست خورده باقی بمانید.

حافظ به مدور و چرخشی بودن زندگی اشاره کرده است:

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت

دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

دهم اینکه ما در هر آن میتوانیم به زندگی خودمان پایان بدهیم! اینکه زیستن را ادامه بدهیم یا نه، دست خودمان است.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *