چرا میخواهیم کسی ما را درک کند؟

کسی مرا درک نمیکند! دنبال کسی میگردم که درکم کند!

نمیدانم شما هم تا به حال به “عدم درک شدن” مبتلا شده اید یا نه.

چرا ما دنبال درک شدنیم؟ اگر درک بشویم چه اتفاقی میفتد؟ حالا که درک نمیشویم چه اتفاقی افتاده است؟ اصلا درک شدن یعنی چه؟

چطور بفهمیم که درک شده ایم؟ درک شدن ما توسط دیگری چه نشانه هایی دارد؟

شاید اگر ما توسط دیگری ولو یک نفرِ دیگر درک بشویم دیگر احساس تنهایی نخواهیم کرد. ما در این جهان تنها نیستیم چون کس دیگری هست که درکمان میکند.

شاید منظورمان از درک شدن این است که به من دست نزنید، من همینگونه که هستم خوبم. من را درک کنید تا دیگر از من نخواهید تا تغییری کنم.

شاید ما میخواهیم درک بشویم تا بتوانیم خودمان را در آینه فهم دیگری ببینیم. “او” که ما را درک میکند گویی “من” میشود. من خودم را در آینه اویی که مرا درک کرده است می بینم و این حس خوبی میدهد.

شاید از بس که با خودمان بوده ایم به خودمان عادت کرده ایم و اگر کسی پیدا بشود و ما را درک کند دوباره خودمان را از نو و دوباره نگاه میکنیم. نگاهی تازه به خودمان با درک شدن توسط دیگری.

شاید اگر درک بشویم متوجه میشویم که دیگرانی هم هستند که مثل ما زخم هایی دارند و ما در رنج و دردهایمان تنها نیستیم و این ما را سبک میکند.

شاید منظورمان از درک شدن این است که دیگران چیزی به ما نگویند که برخلاف باورها، گذشته، تصورات و زندگی ما باشد تا ما ناراحت و عصبی شویم.

شاید دنبال درک شدنیم تا بتوانیم مسئولیت تصمیمات و انتخابهایی که داریم را راحتر بپذیریم چون پذیرفتن مسئولیت زندگی به تنهایی خیلی سخت است.

شاید به دنبال درک شدنیم چون نمیتوانیم تفاوت ها را بپذیریم. اویی که مرا درک نمیکند با من متفاوت است و درست به همین دلیل است که مرا درک نمیکند اما من نپذیرفته ام تفاوت او را. اما اگر بپذیرم تفاوت را، دیگر دنبال درک شدن توسط دیگری نیستم.

شاید به دنبال درک شدنیم چون تفاوت ها را پذیرفته ایم. من را درک کنید. چرا من را درک نمیکنید؟ من با شما متفاوتم، من را درک کنید. ما از هم متفاوتیم.

شاید منظورمان از درک شدن این است که هر چه گفتیم طرف مقابل بگوید “حق با توست” و این حق خواهی برای خودمان یعنی درک شدن. به تایید طلبی میگوییم درک شدن.

شاید …

شما بگویید؛ چرا میخواهیم درک بشویم؟

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *