زندگیِ مینیمال و ساده زیستی

شاید در اولین برداشت از واژه “ساده زیستی”؛ گدابازی و خساست و ارزش دادن به فقر و… به ذهنمان خطور کند اما در جوامع توسعه یافته تر، سبکی از زندگی بوجود آمده بنام سبک زندگی مینیمال!

مینیمالیسم از هنر به حوزه های دیگری هم وارد شده است، از جمله شیوه زیستن تا روش تفکر.

رالف والدو امرسون (فیلسوف آمریکایی) گفته است:

زندگی ساده، افکار متعالی.

مینیمالیست ها معتقدند نیازهای ما به دو نوع ضروری و کاذب تقسیم میشود.

آنها میگویند تلویزیون را خاموش کنید تا بعد از مدتی متوجه شوید نیازهای واقعیتان چیست. بخشی از خواسته هایی که داریم کاذب است و توسط رسانه ها ساخته شده اند. واقعا ما چه نیاز حقیقی به انواع و اقسام مدل­های به روز هر چیزی که با مدل قبلی تفاوت بسیار کمی دارند و… داریم!؟

تبلیغات همچنان به ما می‌گویند که خرید بعدی‌ برایمان رضایت‌بخش خواهد بود و عده زیادی هم همچنان باور می‌کنند. اما تعداد آدم‌های متفکری که کم‌کم پشت این ادعاهای غیرواقعی را می‌بینند و آن‌ها را به چالش می‌کشند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر باید خوشبختی را در جاهای دیگری جستجو کنند؛ مانند رابطه‌ها، حرکت‌های اجتماعی و پرداختن به کارهای مفید و معنا‌دار و …

چقدر در روز را به سکوت اختصاص میدهید؟ خلوت با خود. بزرگواری تعریف میکرد که با تور به کویر مرنجاب رفته بودند. ایشان میگفت سکوت کویر، عجیب و غریب بود. جنگل و دریا و کوه، صدای خاص خودشان را دارند اما صدای کویر، سکوت است. بعد از مدتی یک گروه از تور دیگری آمدند و هنوز نرسیده، با موسیقی بلند شروع به بزن و برقص کردند! ایشان در تعجب و بهت فرو رفته بود که چرا هر چه در جای دیگر هستید را به اینجا آوردید!؟ چرا اینجا (کویر) را همانطور که هست نمی بینید! چرا از سکوت میترسید! سکوت، چه چیزی را به شما نشان میدهد که از آن فراری هستید.

آیا میل دارید هر وقت که سرحال نیستید یا به روحیه احتیاج دارید، خرید کنید؟ به این فکر کنید که غیر از خرید، چه کار دیگری میتوانید بکنید که حالتان بهتر شود؟ مینیمالیست ها معتقدند برای اینکه روحیه خودشان رو به راه شود، نباید در دام چرخه پایان ناپذیر خرید پس از خرید بیفتند.

از لباس هایی که دارید فهرستی تهیه کنید. کدام را پارسال پوشیدید و کدام را نه. آیا امکان دارد آنهایی را که نمیپوشید به دیگران بدهید، عوض کنید یا بفروشید؟ (استارتاپ ایرانی بنام ” کُمُدا  https://t.me/komodaa ” لباس های شما را خرید و فروش میکند).

مینیمال ها معتقدند باید زندگی را دوباره کشف کرد. یک نگاه کلی از بالا به زندگی خودتان داشته باشید. اوضاع و احوال چگونه است؟ میشود جایی را تغییری هر چند کوچک داد و آن را ساده تر کرد؟

زیاد به آت و آشغال توجه نکنید. انبار منزل را تا میتوانید خالی کنید. شاید باورتان نشود اما ذهن ما ناخودآگاه برای هر چیز کوچک و بی اهمیتی، انرژی مصرف میکند. یکبار امتحان کنید و کمد، کشوها، انباری و… را از چیزهایی که برای روز مبادا کنار گذاشتید خالی کنید تا متوجه بشوید چطور ذهنتان هم خالی و سبک میشود. آت و آشغال ها، دزدان انرژی ذهن هستند.

مینیمالیست ها معتقدند که قوانین زندگی، ساده است اما آسان نیست. به همین چند مورد بالا توجه کنید که در ظاهر ساده هستند اما اگر بخواهید واقعا به آنها عمل کنید سختی آنها را متوجه میشوید.

بنظرم بد نیست حالا که نزدیک آغاز سال جدید هستیم، به این اصول مینیمالیستی نگاهی کنیم شاید کمکی برای ساده تر شدن زندگیمان کند. سخت است اما درست است.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

 فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *