خداحافظی از زندگی یا برای زندگی

ما در طول سفر زندگی بارها و بارها، خواسته یا ناخواسته از آنچه بر ما گذشته است خداحافظی میکنیم. ما از اتفاقات تلخ و شیرین، دردناک و لذت بخش جدا میشویم.

در واقع، در این فرآیند مساله اصلی جدا شدن نیست، چون جدایی و انفصال خواه ناخواه اتفاق میفتد. چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را جدا میکنند.

ما از فضا و حال و هوای زندگی مجردی جدا خواهیم شد حتی اگر تا آخر عمر ازدواج هم نکنیم اما زمانی میرسد که دیگر از درون، حال و حوصله مجرد زیستن را نداریم!

از فضای وابسته بودن به خانواده برای تأمین نیازهای مالی و روانی فاصله میگیریم و دیگر تمایل نداریم کسی خرج ما را بدهد. دوست داریم روی پای خودمان بایستیم حتی اگر از این مساله هراس داشته باشیم!

زمانی میرسد که از زندگی شهرنشینی خسته میشویم و میل به زیستن در طبیعت و روستانشینی درونمان زنده میشود یا بالعکس تمایل پیدا میکنیم از آن فضای دنج و خلوت روستانشینی وارد شهرنشینی پُر سر و صدا بشویم!

جدایی ها همیشه اتفاق میفتند حتی اگر به روی خودمان نیاوریم و این حالت جدایی را فقط در درونمان حس کنیم.

چیزی که مهم میباشد این است که این جدایی ها برای زندگی است یا از زندگی است!؟

آیا ما برای وارد شدن به بُعدی دیگر از ابعاد زندگی، از گذشته خودمان جدا میشویم و از آنچه برایمان اتفاق افتاده است دست میشوریم تا وارد زیستنِ جدید و دیگری شویم، یا این جدایی ها کلا ما را از زندگی به بیرون پرتاب میکند و ما وارد دیار عدم و نیستی میشویم!؟

مثلا آیا طلاق ما را از گذشته جدا و به زندگی جدیدی متصل میکند یا اینکه برای همیشه از خودِ زندگی طلاق میگیریم و دیگر حاضر نیستیم به آن بازگردیم!؟

آیا بچه دار نشدن (به هر دلیلی) ما را از زندگیِ زناشویی جدا میکند یا ما را برای آغاز زندگی جدیدی آماده میکند!؟

آیا با مرگ یکی از عزیزانمان یا شکست عشقی و از دست دادن معشوق، کلا از هر چی زندگی و زیستن است سیر میشویم و قصد ادامه دادن نداریم یا بعد از اینکه از مرحله بحرانِ روحی و روانی عبور کردیم خودمان را برای ورود به زندگی جدید آماده میکنیم!؟

پس این سوال را از خودمان بپرسیم که جدا شدنها ما را برای زندگی آماده میکنند یا از زندگی جدا میکنند؟ آیا خداحافظی های ما، از زندگی است یا برای زندگی!؟

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *