چرا می میریم؟

برخلاف تصوری که ممکن است عده ­ای داشته باشند، هیچ اشتباهی در پدیده مرگ وجود ندارد. ما می­ میریم و تا ابد در این عالم نمی­ مانیم.

چرا خیال میکنیم که باید همه ما برای همیشه در این جهان طبیعت زنده بمانیم؟ حداقل اتفاقی که با مرگ ما پیش میاد این است که جا برای دیگرانی که قرار است بعد از ما به این جهان بیایند، باز میشود.

فکرش را بکنید که اگر فقط انسان­ها (حالا کاری به بقیه موجودات نداریم) از ابتدا تا الان نمرده بودند و نسل بعد از نسل به این جهان می ­آمدند و همچنان می­ ماندند؛ چه اتفاقی میفتاد؟ میلیاردها میلیارد انسان روی این کره خاکی از ابتدای پیدایش ما. آیا جایی برای همه هست؟ (بگذریم که مدتی است در حال یافتن سکونت­ گاهی غیر از زمین در کرات دیگر برای زیستن انسان ­ها میباشند. اما تا پیدا کنند و تا ما را به آنجا منتقل کنند؛ چقدر زمان میبرد؟) پس هرکس که می ­میرد قابل احترام است؛ چون دارد جایش را به دیگری میدهد.

ضمناً کودکان که متولد میشوند جهان را جور دیگری می­ بینند. آنها معجزات را می­ بینند. آنها شگفت زده میشوند. تعجب و حیرت میکنند. کودکان به همه چیز با شگفتی نگاه میکنند. همه چیز برایشان تازگی دارد، درست برخلاف ما. شاید جهان میخواهد خودش را از طریق انسان­ های جدیدی که متولد میشوند تجربه کند. زیرا نگاهِ ما به مرور کهنه میشود. ما به جهان، هستی و زندگی عادت میکنیم و وجه حیرت­ انگیز، شگفت­ آور و اعجازگونه بودن آن را دیگر نمی­ بینیم.

زندگی، نگاه جدیدی میخواهد که ما نداریم، اما کودکان دارند، پس ما می میریم و میرویم تا آنها بیایند و جهان، خودش را در نگاه تازه و بکر مسافران جدید زندگی یعنی کودکان، تجربه و کشف کند.

زندگی همچون یک چراغ، دست به دست میشود تا به من و تو میرسد و ما مدتی آن را با خود حمل میکنیم و از نور آن استفاده میکنیم تا خود را تجربه کنیم و بعد باید آن را به نفر بعدی بدهیم، حالا نوبت اوست که خودش را تجربه کند و البته جهان هم منتظر و مشتاق است که او را تجربه کند.

زندگی، خودش را از طریق انسان­ های مختلف ادامه میدهد و اینطور نیست که بخواهد تا ابد فقط توسط یک انسان حمل شود. هر انسانی که متولد میشود زندگی، نو میشود تازه میشود. اینگونه زندگی، معجزه­ گون بودن خودش را نشان میدهد و همین، مرگ را مقدس میکند.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *