چه زندگیــ ـها که …

به نظرم یکی از بنیادی­ ترین ریشه­ های زندگی “توجه به مرگ” است. اینکه ما میرا و فناپذیر هستیم. ما غالباً جوری زندگی میکنیم که فناناپذیریم. کسانی را دیدم که اصلاً حاضر نیستند درباره مُردن و مرگ حرف بزنند، از بس که حالشان بد میشود. گویی تا ابد هستیم که هستیم. حالا که وقت و زمان هست، پس ۲۰ سالی را صرف ترس­ های خودمان، ۲۰ سال بعد را صرف تسلیم شدن به این و آن، ۲۰ سال بعدی را صرف نگرانی­ های جور وا جور، ۲۰ سال بعدش را صرفِ سلیقه و پسند دیگران، ۲۰ سال پس از آن را صرف تنبلی، ۲۰ سال بعدی را صرف اینکه کِی قرار است زلزله بیاید یا فلان جنگ اتفاق بیفتد و… یک مدتی را هم ببینیم قیمت نفت و طلا چه میشود. همینطور روزگار میگذرانیم. وقت که هست. ما ۵۰۰ سالی وقت داریم. دیده­ ام کسانی را که ناگهان متوجه وجود یک تومور یا وجود فلان بیماری در بدنشان یا دچار یک تصادف و… میشوند و میفهمند که واقعیتی به اسم مرگ هم وجود دارد، مرگ خودم؛ مهم­تر از هر چیزی که بشود فکرش را کرد. زمانی که دیگر من نیستم.

بزرگی میگفت ۱۰۰ سال دیگر همه این ۸ میلیارد نفری که روی خاک در حال رفت و آمد هستیم و سر و صدایمان گوش فلک را کَر کرده، همگی زیر خاکیم. با همه خوبی­ ها و بدی­ های خودمان. چنانکه همین الان میلیاردها انسان زیر خاکند. ما خواهیم مُرد و جهان هم به آخر نخواهد رسید و چرخ زندگی همچنان میچرخد، چنانکه تا به حال چرخیده است.

در حال حاضر ما نمیتوانیم عمر ابدی داشته باشیم (البته در علوم مختلف در حال تلاش هستند که عمر ما را طولانی­ تر کنند، اما هرچقدر هم طولانی شود ابدی نخواهد بود) ما نمیتوانیم تصمیم بگیریم که در چه وقت و در کجا و به چه نحو بمیریم اما میتوانیم تصمیم بگیریم که چگونه زندگی کنیم. هر چقدر بیشتر اینگونه به مرگ فکر کنیم، زندگی اصیل­ تری خواهیم داشت.

دیگر چه ترس ­ها که نخواهیم داشت، چه باج­ ها که نخواهیم داد، چه رویاها که خواهیم داشت، چه وقت ­ها که دیگر تلف نخواهیم کرد، چه خطرها و ریسک­ ها که خواهیم کرد، چه حرفها که خواهیم زد، چه زیباییها که از این پس خواهیم دید، چه لذت ­های کوچکی که خواهیم برد، چه زندگی­ ها که …

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *