چسبندگی و خفگیِ عاطفی

ما غالبا به امید یکی شدن و تجربه یکدلی و صمیمیت، وارد زندگی مشترک میشویم. ما میخواهیم حس آزاردهنده تنهایی و بی کس بودن را از بین ببریم.

ما آنقدر با شور و اشتیاق وارد رابطه عاطفی میشویم که گویی میخواهیم دیگری شویم و از خود بودنِ خودمان، بیرون بیاییم.

عده زیادی هستند که به نیمه دیگرِ گمشده، اعتقاد عمیقی دارند و مدام تصور میکنند که نصفه نیمه هستند و تا آن نصفه دیگر پیدا نشود آنها انسان کامل نمیشوند!

این عده بعد از پیدا شدنِ نیمه دیگرشان آنچنان در او غرق میشوند که خودشان را فراموش میکنند، در صورتی که اگر بر فرض چیزی به نام نیمه گمشده حقیقت داشته باشد با کنارِ هم قرار گرفتن با او کامل میشوند نه حل و هضم شدن در او!

چسبندگی و تنگنایِ عاطفی، خفگی می آورد. ما متوجه نیستیم که بخشی از روانِ ما نیاز به جدا بودن دارد و اینطور نیست که همه وجودِ ما بخواهد با دیگری یکی بشود.

چسبنده ترین زوج ها غالبا به مرور در درون احساس خشم و عصبانیت میکنند! آنها نیاز به استقلال را نادیده میگیرند و از صمیمیت برداشتی اشتباه و محدود کننده دارند.

ما فراموش میکنیم که فرد دیگری با شخصیت، گذشته، احساسات، تفکر و نیازهایی متفاوت از ما در مقابلمان وجود دارد! گویی اصلا فردِ دیگری وجود ندارد.

خواب و خوراک و پوشاک او را کنترل میکنیم. راه رفتن و ایستادن او را. کجا میرود از کجا می آید. به چی فکر میکند. چرا اینکار را کرد چرا آن کار را نکرد و …

او فقط متعلق به ماست و زندگی و حیاتی مستقل از ما ندارد!

نتیجه بلند مدتِ خفگی عاطفی، خشکی رابطه است. خستگی و روزمرگی در رابطه رخنه میکند و دو نفر، دیگر چیز جدیدی در یکدیگر نمی بینند تا کشف کنند.

یک رابطه عاطفی و زندگی مشترکِ پایدار، نیازمند این است که هر یک از طرفین به تنهایی های زودگذر و خلوت کردن های کوتاه مدت اهمیت بدهند؛ چرا که اگر به مدت طولانی به هم بچسبند و اجازه تنفسِ فردی را ندهند ممکن است همان فردی که بیشترین عشق و علاقه را به او دارند تبدیل به فردی شود که بیشترین نفرت را از او پیدا میکنند، نوعی دلزدگی و تکراری شدن.

دکتر منوچهر خادمی

اگر تمایل داشتید مطالب مرتبط زیر را هم مطالعه کنید:


اگر ایمیل خودتان را در خانه معنا ثبت کنید ما شما را از مقالات، صوت و ویدئوهای جدید آموزشی خانه معنا باخبر میکنیم.

فقط کافی است ایمیل خودتان را در فرم زیر وارد کنید، ما ایمیل بی محتوا و مزاحم ارسال نمیکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *